Hoe zorg je voor een constante personal brand voor je bedrijf?
Als ondernemer weet je dat het erg belangrijk is om een personal brand te hebben. Een vaste, herkenbare uitstraling voor je bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat je deze uitstraling consequent doorvoert? En waar kun je nog verbeteringen doorvoeren? Dat lees je in deze blog.
Wat is personal branding
Personal branding maakt van een zzp’er een merk. Hoewel dat misschien gek voelt als eenpitter, zorgt een personal brand juist voor vertrouwen en een persoonlijke connectie met je klanten. Je bent herkenbaar en in een oogopslag kan iemand zien of jij en jouw visie aansluit bij zijn eigen normen en waarden.
Een personal brand bestaat uit meerdere delen. Het eerste deel is je visie. Waar sta jij voor? Wat vind jij belangrijk? En hoe onderscheid jij je ten opzichte van andere ondernemers?
Het tweede gedeelte is het visuele gedeelte. Welke kleuren, lettertypes en sfeer passen bij jouw zienswijze? Als jij bijvoorbeeld staat voor “doe maar normaal dan doe je gek genoeg”. Dan is jouw visuele brand vaak rustig qua kleurgebruik en heb je een duidelijk, no-nonsense lettertype.
Als jij echter staat voor “pluk de dag” dan zal jouw visuele brand bestaan uit felle, uitgesproken kleuren en opvallende foto’s. Geen foto’s achter je laptop, maar meer actiefoto’s bijvoorbeeld.
Zoals je leest is je personal brand dus erg persoonlijk en is zowel je boodschap als je visuele uitstraling belangrijk. Toch valt vooral op dit laatste gebied nog veel te winnen. Daarom hieronder 3 gebieden waarop jij je personal brand meer naar voren kunt laten komen.
Instagram stories
Instagram stories is een middel dat veel ondernemers inzetten voor hun bedrijf. Het is een gemakkelijke manier om jouw boodschap over te brengen en zichtbaar te zijn. Hoewel het ondernemers nog wel lukt om hun brand story uit te dragen in wat ze zeggen, zie je het vaak visueel niet terug.
Als jij een uitgesproken brand hebt met felle kleuren, dan is het slim om bij je stories ook rekening te houden met je uitstraling. Kies dus niet voor een zwarte coltrui, maar trek dan ook een felroze trui aan. Zo past het beeld ook bij je visie.
Video’s
Video’s worden steeds belangrijker voor ondernemers. Ook bij video’s kun je goed spelen met visuele aspecten. Gebruik je ondertiteling voor je video’s? Maak deze ondertiteling dan in je brand kleuren. Zo past de video optimaal bij jouw merk en sluiten de boodschap en het visuele aspect weer bij elkaar aan.
Achtergrond
In het online ondernemersland kom je haast niet om video meetings heen. Besteed hier ook aandacht aan je achtergrond. Bij zeer weinig brands past een saaie witte muur als achtergrond. Versterk daarom je brand door de achtergrond van je video’s en/of meetings aan te passen aan je merk. Dit kun je heel gemakkelijk doen door een toffe poster op te hangen in je brand kleuren. Bij Gallerix heb je keus uit duizenden posters met verschillende prints en kleuren.
€
Geef een reactie